Friday, April 8, 2011

Buku : Ubat daripada Sumber Babi dan Sumber Alternatif

A book by Abdul Rahman B. Pharm, an IIUM Pharmacy graduate (1st batch).

more info is available at http://www.stormreaders.asia/



Ubat daripada sumber babi merupakan isu kontemporari, sensitif dan kontroversi terutamanya bagi negara yang majoriti rakyatnya beragama Islam seperti Malaysia, Indonesia dan Brunei. Produk ubat-ubatan seperti vaksin, ubat pembedahan, kencing manis dan sakit jantung disyaki mengandungi bahan-bahan yang tidak halal. Meskipun Islam memberi kelonggaran sementara untuk mengambil ubat-ubatan yang mengandungi sumber haram dalam keadaan darurat, namun bagi pesakit yang memilih beratkan soal halal dan haram, mereka mempunyai hak untuk mengetahui dan membuat keputusan sama ada mahu memerima atau menolak ubat tersebut.
Buku Ubat daripada sumber babi dan pilihan alternatif ini memberi pendekatan dan panduan kepada pembaca bagi menghadapi isu penggunaan sumber babi di dalam ubat-ubatan dan permasalahan yang berkaitan dengannya. Selain menyenaraikan lebih 90 jenis ubat yang mengandungi sumber babi dan pilihan alternatif yang ada, buku ini juga menerangkan pendapat-pendapat ulama serta fatwa-fatwa perubatan terkini yang dikeluarkan di peringkat kebangsaan dan antarabangsa.

4 comments:

  1. a'ah... lama dah ni. ingatkankorang dah tau

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah ini peranan anda semua, dedahkan semua perkara yang berkaitan dengan perubatan yang tidak selaras dengan Islam, kami yang tidak tidak tahu tentang perubatan ini sudah lama dicemari oleh najis. Jika Ini tanggungjawab anda semua daripada Universiti ISLAM Antarabangsa yang ada ilmu tentang perubatan.Wujudkan sistem hospital,rawatan yang betul-betul menepati syariat dan jika boleh biar ada semangat tolong menolong dan ihsan. Hospital atau klinik swasta islam yang ada sekarang pada pendapat saya, golongan berpedapatan rendah tidak mampu sebab kosnya agak mahal.Tahniah, tahniah, tahniah saya sangat gembira dengan adanya buku seperti ini, baru tahu dan Insyaallah akan pergi dapatkannya.

    ReplyDelete
  3. izin print scrin, copy di blog saye.. ;)

    ReplyDelete